Οι διαβεβαιώσεις που δόθηκαν από τους επίσημους δημοτικούς παράγοντες, που μίλησαν στις τρεις πρώτες ενημερωτικές συναντήσεις για την πυροπροστασία, ίσως να καθησύχασαν κάποιους από τους παριστάμενους δημότες.

Ορισμένες όμως αναπάντητες ερωτήσεις, μαζί με κάποιες κρίσιμες εκκρεμότητες, μόνο εφησυχασμό δεν δημιουργούν – ειδικά σε όσους συνηθίζουν να διερευνούν εκ των προτέρων, παρά να δικαιολογούν εκ των υστέρων. Ιδού μερικές μόνο από τις “τρύπες” που φαίνεται να υπάρχουν στα επίπεδα του σχεδιασμού και οργάνωσης, της στελέχωσης, του ελέγχου και της ενημέρωσης.

1. Σχεδιασμός & οργάνωση: Παρότι ειπώθηκε επανειλημμένες φορές ότι το Σχέδιο “Ιόλαος” έχει πια εξειδικευτεί στα μέτρα του δήμου μας, παραμένουν αναπάντητες κάποιες πρακτικές “λεπτομέρειες”, που δυστυχώς κάνουν πάντα τη διαφορά. Αναφέρω ενδεικτικά τις εξής:

α) Εάν προκύψει ζήτημα εκκένωσης για τους κατοίκους μιας περιοχής, υπάρχει σχέδιο για την ασφαλή μετάβασή τους στο αποφασισμένο σημείο συγκέντρωσης; Δηλαδή πώς ακριβώς προβλέπεται να διευκολυνθεί η μετακίνηση των κατοίκων όλων των οικισμών, πχ της Άνοιξης προς την οδό Κανάρη, που όπως ειπώθηκε είναι το ένα και μοναδικό σημείο συγκέντρωσης; Υπάρχουν, για κάθε γειτονιά, εναλλακτικές διαδρομές και δημοτικοί τροχονόμοι ή εθελοντές, που θα διασφαλίσουν την αποφυγή μποτιλιαρισμάτων και πανικού; Υπάρχει κάποια ειδική μέριμνα για τους χρήζοντες ειδικής βοήθειας, που όπως ειπώθηκε, έχουν ήδη καταγραφεί;

β) Και πώς προέκυψε αλήθεια (και από ποιους) η επιλογή του ενός και μοναδικού σημείου συγκέντρωσης για κάθε δημοτική ενότητα, τη στιγμή που κάποιοι οικισμοί, πχ της Άνοιξης, βρίσκονται πιο κοντά σε άλλες κοινότητες, από άλλες διαδρομές; Η μοναδική επιλογή μπορεί να καταστεί ακόμα πιο προβληματική σε περίπτωση εκδήλωσης πυρκαγιάς, που εμποδίζει τη μετάβαση στο σημείο συγκέντρωσης. Υπάρχει εναλλακτικό σημείο σε τέτοια περίπτωση, που μάλιστα ίσως βρίσκεται στα όρια άλλου δήμου, με τον οποίο θα χρειάζεται συνεννόηση; Χαρακτηριστική τέτοια περίπτωση είναι ο Οικισμός των Αγίων Αγγέλων Άνοιξης, που βρίσκεται στα όρια με την Εκάλη, γειτνιάζει με δύο μεγάλα ιδιωτικά δάση (Βογιατζίδη, τ. Αναστασιάδη) και έχει τρεις βασικούς δρόμους διαφυγής και κάμποσα αδιέξοδα. Υπάρχει δηλαδή εξειδίκευση του ενιαίου σχεδίου για κάθε περιοχή του δήμου ή όχι;

2. Στελέχωση: Πέραν των εκπαιδευμένων Εθελοντών Διασωστών, το μόνιμο προσωπικό του Γραφείου Πολιτικής Προστασίας του Δήμου αποτελείται από δύο (2) άτομα, που ευκαιριακά και εποχιακά προσαυξάνεται κυρίως με άτομα μη εκπαιδευμένα και μη εξοικειωμένα, τόσο με τον σχεδιασμό όσο και τον εξοπλισμό. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί ότι οσάκις είναι υπό τη διοίκηση αιρετών, συχνά παρατηρούνται περιπτώσεις καταστρατήγησης του σχεδίου προς χάρη της πελατειακής αντιμετώπισης των κατοίκων. Τέλος, η σοβαρή καθυστέρηση του νέου δημοτικού Οργανισμού (ΟΕΥ) δυσκολεύει ακόμα περισσότερο την αναβάθμιση και άρτια στελέχωση της υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας. Τα ανωτέρω προβλήματα είναι διαχρονικά, επειδή κανείς έως τώρα δεν θέλησε και δεν μπόρεσε να επιλύσει, δηλαδή δεν τα είδε κατά προτεραιότητα και δεν ασχολήθηκε μαζί τους μεθοδικά και επίμονα.

3. Έλεγχος: Σύμφωνα με τις δηλώσεις των ίδιων των αρμοδίων, για φέτος το καλοκαίρι, δεν προβλέπεται να γίνει καμία δοκιμαστική άσκηση όλων αυτών των (έστω και ημιτελών) σχεδίων, λόγω έλλειψης χρόνου. Οι τρεις και πλέον μήνες που μεσολάβησαν μετά τη “Μήδεια”, φαίνεται πως δεν ήταν αρκετοί. Έτσι, η επάρκεια και η ικανότητα υλοποίησης και συντονισμού του “σχεδίου” θα διαπιστωθεί στην πράξη! Κι ο Θεός μαζί μας… (Δυστυχώς, δεν αποτελεί έκπληξη η ελάχιστη σημασία που δίνουμε στον προληπτικό έλεγχο. Τον Δεκέμβριο 2019, οι προτάσεις μου για ασκήσεις προσομοίωσης δήμου & τοπικών συλλόγων λοιδορήθηκαν από την αντιπολίτευση και έκτοτε ξεχάστηκαν από τη διοίκηση.)

4. Ενημέρωση: Τέλος, είναι χαρακτηριστική η εκπρόθεσμη, ευκαιριακή (έως και ανύπαρκτη) ενημέρωση των πολιτών για τις υποχρεώσεις τους σε ζητήματα πολιτικής προστασίας, όπως επίσης και σε θέματα διαχείρισης απορριμμάτων και σεβασμού των κοινόχρηστων χώρων. Ίσως γιατί οι υποχρεώσεις των πολιτών προϋποθέτουν την κατάλληλη οργάνωση και τις άρτιες υπηρεσίες από πλευράς δήμου. Υπεύθυνος πολίτης είναι ο ενημερωμένος πολίτης και τανάπαλιν! Δυστυχώς όμως, εδώ φαίνεται ότι κάποιοι μας βλέπουν απλώς σαν τον σκύλο που κυνηγά την ουρά του… Γι’ αυτό ίσως, η μόνη έγκαιρη και τακτική ενημέρωση είναι η παραταξιακή προπαγάνδα, συμπολιτευόμενη και αντιπολιτευόμενη.

Οι παρατηρήσεις μου αυτές δεν έχουν στενά παραταξιακό χαρακτήρα, αλλά στοχεύουν να αφυπνίσουν τους μεν ασχολούμενους με τα κοινά από τις συνήθεις πρακτικές, τους δε δημότες από τη συνήθη ραθυμία. Ελπίζω ότι έτσι, σαν πολίτης και χωρίς τους περιορισμούς της θέσης ευθύνης που είχα επί 1,5 χρόνο, θα προωθήσω κάποια από όσα στόχευσα, αλλά δεν ολοκλήρωσα, την προηγούμενη περίοδο.

Στέφανος Μιχιώτης

3/6/2021

Δημότης και τ. Γ.Γ. Δήμου Διονύσου

ΥΓ. Και κάτι τελευταίο, για το θέμα των αποζημιώσεων για τη “Μήδεια”. Η θέσπιση εισοδηματικών κριτηρίων είναι πέρα ως πέρα παράλογη και παράτυπη, η δε προς τούτο επίκληση άσχετων εγκυκλίων και αποσιώπηση άλλων σχετικών αποτελεί λόγο πειθαρχικού ελέγχου των υπηρεσιακών και παράβασης καθήκοντος των αιρετών.

Διαβάστε Επίσης